Leaving on the jetplane - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Sanne - WaarBenJij.nu Leaving on the jetplane - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Sanne - WaarBenJij.nu

Leaving on the jetplane

Blijf op de hoogte en volg Sanne

14 September 2013 | Indonesië, Lombok

HUIL HUIL HUIL, dit is dus typisch Aziatisch internet. Ik had een enorm lang verhaal getypt, gedetailleerd, is alles weg.. Oke, poging twee..

Ik zit nu in een internetcafetje in Parangbai, een miniscuul dorpje, wat ook best wel saai is.. Ondertussen is er bijna een week voorbij, en ik heb het enorm naar mijn zin. Er is zoveel te zien en te beleven. De dagen vliegen.
(p.s. mijn N doet het niet zo goed, dus vergeef me als de af en toe ontbreekt).

Op 7 september verliet het mooie Gramsbergen en was het tranen met tuiten op schiphol. Mijn lieve familie en vriendinnetjes zwaaiden tot het laatste moment, dat het vliegtuig van de grond ging.

Uiteindelijk kwamen we aan in Sanur, hier hebben een heel mooi guesthouse, wat ook nog heerlijk schoon was. Sanur is een klein dorpje, waar het niet heel druk is. Op 9 september hebben we als echte Hollanders een fiets gehuurd om het dorpje te verkennen en zijn we naar het strand geweest. Helaas zijn de tekenen hiervan nog zichtbaar, want ik was enorm verbrand (en dat met factor 50..).
Je ziet hier overal offer'tjes, dit om de goden gunstig te stemmen. Deze avond gingen we naar Sanur Night Market, waar we lekker hebben gegeten. Het scheen enorm groot te zijn, maar de Vismarkt wint dit met gemak. Het is hier trouwens in vergelijking met India, veel minder chaotisch en vies. Ze kennen hier het fenomeen prullenbak/opruimen aardig goed. Ook het verkeer gaat veel beter, hoewel voor ons links fietsen en rijden vreemd was.

Op 10 september zijn wij in de ochtend naar Suna Lembongan gegaan met de speedboot. Heeeeeerlijk zeg! Haren in de wind, snoet in de zon! Daar hebben we op Mushroombeach een mooie villa (voor een prikkie) weten te bemachtigen, met zwembad ;)
We zaten op 5 minuten van het strand. Die middag zijn we naar de mangroves geweest (erg leuk) en 's middags bij een ander strandje gelegen. Daar zag je enorme zeesterren, die ik er nogal beschimmeld uit vond zien.

's Avonds gingen we zwemmen en troffen we twee jongens uit Nieuw-Zeeland die ons uitnodigden voor de volgende dag.

11 september zijn we met de jongens naar Crystalbeach gegaan met de speedboot, om te gaan snorkelen en roggen/koraal te spotten. Helaas was mijn snorkelervarig van korte duur, want ik raakte enorm in paniek. Ik schijn dan ook nogal uit een claustrofobische familie te komen.
Ik zat dus binnen twee minuten weer op de boot met 1 van de jongens, die het water niet in mocht. Vanaf daar was gelukkig alles ook heel goed te zien. Op de terugweg hebben we dolfijnen gespot, wat gaaf! Je ziet hier trouwens overal zeewier liggen te drogen, dit is o.a. voor cosmetica.

De rest van deze dag was ik nogal down, en eenmaal terug in Sanur zijn Elle en ik in het guesthouse gebleven en hebben we 's avonds even lekker wat gegeten. Dat was erg prettig en kon ik er de volgende dag weer tegenaan.

12 september zijn we naar Ubud gegaan, waar we onderweg al overal apen hadden gespot. Nadat we een overachtingsplaats geregeld hadde zijn we naar Monkey forest gegaan, waar dus alle apen rond springen/rennen. Ze zijn helaas wel erg agressief en je wordt niet duidelijk gewaarschuwd in wat je wel en niet mag doen. Zo was het dat Laura in de middag gebeten werd en een Rabius vaccinatie moest halen..
Eenmaal bijgekomen van de schrik en de vaccinatie gehaald is, zijn we naar de rijstvelden gegaan. Mooooooi!

Gisteren zijn we met z'n vieren een wandeltocht gaan doen, langs de rijstvelden. Er was echter nog veeeel meer te zien. Wat mooi groen is het allemaal!

's middags ben ik met Wendy en Laura naar de koffieplantages gefietst in Tegallalang, wat een enorm roteind bleek te zijn. We moesten ongeveel 10 km fietsen (vermoedelijk nog wel wat meer), waarvan alles omhoog was.. Ik heb mijn workout wel weer gehad, en fiets iedereen er straks uit in Nederland.

Eenmaal aangekomen kregen we een rondleiding, wat overigens helemaal gratis was. Alles werd er verbouwd, specerijen, koffie, thee etc. en er was een erg mooi uitzicht. We hebben Luwak koffie gedronken, de duurste ter wereld. De Luwak kat eet koffiebonen, deze poept hij uit en de bonen worden gereinigd (kokend water). Vervolgens moeten ze een week drogen, worden de schilletjes verwijders en wordt alles gebakken. Erg arbeidsintensief. En eerlijk gezegd, vond ik de koffie nog niet zo fantastisch ook..

Ook kregen we een soort koffieproeverij, helemaal mijn ding natuurlijk. Zo leuk!

Morgen vertrek ik met Wendy naar Lombok, om een trektocht te maken van 3 dagen door een vulkaan, kraters, watervallen etc. Erg veel zin in ! Elle en Laura gaan naar de Gili-eilanden.

Iedereen de groetjes en hou me op de hoogte !

Sanne

• 14 September 2013 - 20:14

Elvira:

Mooi om te lezen dat je het naar je zin hebt!
    Geniet er nog van meid :) xx

• 14 September 2013 - 20:16

Manon Kievits:

He meis,

Wat heb jij al ontzettend veel meegemaakt in zo'n korte tijd
    Probeer er ondanks dat je even down bent geweest. Er lekker van te genieten

Liefs Manon

• 14 September 2013 - 20:18

Marlies:

Hoi Sanne, wat leuk om jouw verslag te lezen. Dat van het fietsen valt me wel tegen. Vorig jaar heb je al zo geoefend hier voor met Hemelvaartsdag, 100 km per dag, dan had dit toch een eitje moeten zijn niet? Haha. Leuk dat je zo geniet van alles wat je ziet en meemaakt. Wij zijn net terug van onze vakantie uit Zweden en hebben het daar ook heerlijk gehad. Rust en ruimte. Kanoen met zijn tweeen op allerlei meertjes. Net of je zo in een reisgids aan het peddelen ben. Dan zie je ook altijd van die mooie plaatjes. Elanden gezien, een oud Zweeds gebruik meegemaakt: het maken van houtskool. Dat is een gevaarlijk karweitje. Het is nu slechts een ritueel wat ze in ere willen houden. Net als het dorsen van stro in Nederland. Heb nog een fijne tijd. We zullen je blijven volgen. Op deze manier is dat heel leuk.

• 14 September 2013 - 22:15

Alice:

Hoihoi!
    Niks gelogen over Bali, toch?! Leuk om je verslag te lezen. Gaan jullie nog langs Ketut Lyer (die van dat boek)? Wij noemen hem Ketut Liar, omdat ie tegen alle westerlingen hetzelfde verhaal ophing :) Gaan jullie ook nog naar Java? Daar vond ik het wel vies en chaotisch...
    Enjoy!

• 14 September 2013 - 23:35

Gea Niezink:

Hoi Sanne,

Wat leuk om dit te lezen. Jij ziet nog eens wat. Veel plezier verder en voorzichtig aan (woorden van een oude wijze tante). Geniet ervan en ik wacht op je volgende verhaal. Groetjes uit een herfstig Dedemsvaart.

• 15 September 2013 - 01:30

Diny:

He, goede morgen, het is hier bijna half 2, zijn net thuis, dus dit is wel een verrassing, een verslag uit bali.fijn dat jullie het zo naar de zin hebben.ben heel benieuwd naar het volgende verslag, nu dus 2 aan 2, hebben jullie straks elkaar veel te vertellen.even een wijze raad van je ouwe moeder:pas goed op voor de apies (en dat niet alleen natuurlijk.) Groet van je vader en moeder.

• 15 September 2013 - 16:22

Albert En Geke:

Wat een mooi verhaal en wat kun je veel doen en zien he in een paar dagen.
    Je beleeft genoeg en jullie weten nu ook dat aapjes helemaal niet zo leuk zijn. grrrr.
    Veel plezier in de vulkanen etc.
    Groetjes uit Hardenberg.

• 15 September 2013 - 21:23

Henny Matel:

hey meid ondertussen zit je eral, maar ik zou zeggen, toi toi tot schrijfs!!

liefs mama2

• 24 September 2013 - 11:58

Han En Wick:

Dag Sanne,
    Als we jouw verslag lezen is het of we zelf op vakantie zijn en genieten we mee! Groeten,
    Han en Wick

• 24 September 2013 - 21:16

Lisanne:

Heei sanne,
    super te horen dat je het naar je zin hebt en aan het verhaal te zien. Super! Nog heel veel plezier meid. Geniet er nog van, maar dat zal vast lukken, jaloers op jou hihi. Xx

• 26 September 2013 - 07:42

Marina:

Joehoe Sannie,
    Heerlijk verhaal! :)
    Geniet ervan, voor je het weet sta je weer hier.
    xxx

• 27 September 2013 - 00:32

Diny:

Goede morgen, nog steeds naar de zin daar? Ben nog al benieuwd naar jullie, jou, volgende verslag.weet het, natuurlijk groelijk drok, en gramsbarg, n is griezelig verre weg! Maar mocht je tijd hebben.........
    Dikke klapzoen!!!

• 29 September 2013 - 10:52

Ramona Gerrits:

Hoi Sanne!
    Leuk om dit zo allemaal te lezen! Mooie foto's ook!
    Veel plezier nog, maar dat komt vast wel goed!
    xxxx

• 01 Oktober 2013 - 17:08

Anita Snijders:

Hoi Sanne,

Ik heb weer in 1 adem je verslag gelezen. Wat een belevenissen zeg. Super gewoon!
    Heel veel plezier nog en geniet ervan!!
    Groet Anita