Are you married? - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Sanne - WaarBenJij.nu Are you married? - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Sanne - WaarBenJij.nu

Are you married?

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

20 December 2013 | Sri Lanka, Nuwara Eliya

Wat heb ik een geweldige tijd gehad in Taiwan. En niet alleen om het land, maar ook om de mooie mensen, nieuwe vrienden en de hilarische situaties.

Zo wilden we op een dag naar een park. Wen en ik met onze mountainbike omhoog, wat ik dus HELEMAAL niks vind. Aldus, ik gooi mijn fiets aan de kant en ga wandelen. Dat is echt wereldschokkend voor Taiwan, want waarom zou je iets doen, wat op beweging lijkt. Zo werd mij dus al snel een lift aangeboden, maar tijdens de trip was deze mevrouw ervan overtuigd dat de aangewezen weg niet zou kloppen. Zodoende op naar het politie bureau om de weg te vragen. Ik had (natuuurlijk) de weg goed, maar er werd besloten dat de politie me wel even zou brengen. En niet zomaar! Zwaailichten een, en gaan! Een heel bijzondere ervaring kan ik zeggen!

Verder hebben we nog verscheidende dingen gedaan. O.a. naar het grootste zee-aquarium van Azie. Ik was zo blij als een kind! Dat voelt werkelijk veel beter dan duiken! Ook hebben we natuuriljk verschillende uitstapjes naar de stranden gedaan, wat erg mooi is. Ook een aanrader is de nachtmarket. Er was helaas wel erg veel vlees en vis te vinden, maar desondanks kwam ik daar verzadigd vandaag. Het ziet er heel gezellig uit, een grote straat, vol etenswaren. Super leuk!

Een van de hoogtepunten van onze trip in Taiwan waren toch wel onze geweldige roommates. Eenmaal terug in de hoofdstad Taipei ontmoetten we een aantal geweldige mensen, waar we vele dagen mee hebben doorgebracht. Zo zijn we naar Pingxie geweest, waar je leuk met een treintje een waterval kan bezoeken. Voordat we daar aankwamen, kregen we de kans om een wenslantaarn op te laten, op het spoor. Geweldig! We hebben er vele gelukswensen opgeschreven, in alle mogelijke talen. We waren immers onderweg als een internationale mix (Japan, Singapore, Italie). Ik heb enorm genoten van deze dag.

Met dezelfde mensen heb ik ook voor het eerst in mijn leven Thanksgiving gevierd. Dit draaide vooral om het eten, waarbij Wendy en ik ook onze bijdrage wilden leveren. Zo hebben wij een Indonesische rijstsalade gemaakt, en.. Wentelteefjes! Ze vonden het heerlijk!

Ook zijn we natuurlijk nog bij het Nederlandse fort geweest, waarbij de aantekeningen over NL hilarisch waren. Zo werd er verbaasd gereageerd op hetgeen, dat wij onze afwas dezelfde dag nog doen?! Gek inderdaad..

Voordat we terugkeerden naar Taipei, zijn we nog Alishen geweest, een berggebied in het midden van Taiwan. Hier was een treinreis (helaas korter dan hij ooit was i.v.m. typhonen), die ons naar de zonsopgang bracht. Helaas troffen wij weer mist, maar de reis terug met de taxi naar Chiayi was heerlijk. Na de Ijen (vulkaan Java), heb ik zelden zoiets moois gezien. De bergen kwamen net met de toppen boven de mist/wolken uit. Amazing!!

Dat was even heel kort, nog een stukje Taiwan.

Vanuit Taiwan zijn we naar Pucket gevlogen. Hier verbleven we maar 1 nachtje. Vervolgens hebben we Laura weer ontmoet in Huahinn, waar we een aantal gezellige dagen hebben gehad.

Vervolgens zijn we naar Bangkok gegaan, waar ik ben gebleven, en zijn Wendy en Laura verder naar Chiang mai vertrokken. Eenmaal daar, zaten wij aan de andere kant van de straat die vol was met protesten. Klinkt heel eng, maar het zag er een beetje Koningedag uit.. Leek best gezellig eerlijk gezegd, haha.

In Bangkok ontmoette ik dezelfde avond al een meisje en een jongen uit Engeland. Met hen heb ik de twee daarop volgende dagen doorgebracht, door o.a. naar grandpalace te zijn geweest, de grote liggende goude buddha, chinatown bezocht en als hoogte punt: Een ladyboyshow! Ja ik weet het, dieptepunt.. Maar als je eenmaal in Thailand bent, moet je het toch gezien hebben. Het was hilarisch, en wat lijken die mannen enorm vrouw! Heel erg apart!

Toen brak de dag van de vlucht aan! Sri-Lanka!

Alles verliep enorm voorspoedig en in de avond kwam ik in Colombo aan. Ik had een taxi geregeld van te voren, en toevallig had de eigenaar van mijn hotel dezelfde vlucht als ik, dus die ontmoette ik dezelfde avond al.
Mijn eerste reactie was: Wat een enorme hitte, en wat voelt en ruikt het hier naar India. Helemaal goed, ziels gelukkig was ik natuurlijk!

Eenmaal bij het hotel wilde ik enorm graag iets te drinken, maar alles was al bijna dicht. Natuurlijk moest en zou ik water vinden, dus ben ik nog op stap gegaan. Oke.. Je eerste uitstapje in Sri Lanka hoort niet om 12 uur 's nachts te zijn als vrouw, want ik was werkelijk de enigste in de wijde omgeving. Gelukkig niks aan de hand, maar voelde me wel even ongemakkelijk.

De volgende dag heb ik een bezoek gebracht aan het Leger des Heils.
Op mijn weg hier naar toe even neer gestreken bij een vijver, waar je soort pelikanen in ziet zwemmen, heel bizar en mooi. Het verkeer hier wel duizend keer beter dan India en Indonesie. Zij raden erg af om gebruik te maken van de bus (lonely planet), maar ik vind het echt een prima vervoersmiddel (en het kost geen drol).

Eenmaal bij het Leger des Heils aangekomen, werd ik heel hartelijk ontvangen met de woorden: Het LDH is 1, dus jij bent mijn vriend en ik zal je overal bij helpen en je thuis laten voelen. Wauw! Na een rondleiding en vele mensen te hebben gesproken mocht ik het vrouwenhuis bekijken. Eerlijk gezegd bleef mij nog erg veel onduidelijk, want ze werken hier duidelijk heel anders dan ons. Wat wel erg leuk was om te horen, was de menig persoon uit Sri Lanka de opvang in Emmen heeft bezocht, en laat ik daar nou net ook werken! Heel geinig!

Al snel vroegen ze mij of ik met ze kerst wilden vieren in hun eigen kerk. Waarom niet? Natuurlijk! Zodoende heb ik de avond doorgebracht bij een erg leuke dienst. Alles werd in het Engels, de gehele dienst, doorgefluisterd in mijn oor. Jong, oud, iedereen had een bijdrage aan de dienst. Erg leuk! Na de tijd was er zelfs een maaltijd, waaraan ik deel mocht nemen. Het echte eten uit Sri Lanka (en erg bekend vanuit India).
Ik vond het erg lekker en had dus een heerlijke eerste dag!

De daarop volgende dag ben ik met de trein naar Kandy vertrokken. De treinreis was super mooi, en ik had leuk gezelschap tijden de reis. Een jongen uit Sri Lanka, die mij van alles op de hoogte kon stellen. De natuur is hier trouwens erg afwisselend, love it! Geen enkele boom, struik of bloem is hetzelfde. Alles door elkaar heen. Wauw!


In Kandy heb ik de tempels bezocht. Ik kreeg een rondleiding, waarbij ik dacht dat ze gewoon heel aardig waren hier. Mis.. Al snel was ik leek-af, want aan het eind van mijn rondleiding werd er 10 pond gevraagd. Dat heb ik natuurlijk niet gedaan ;) Omdat de rondleiding wel enorm leuk en interessant was, heb ik wel een tip gegeven natuurlijk. Leuk is om te zien, dat er veel wens bomen te zien zijn in Sri Lanka. De doekjes die in de bomen geknoopt worden.

Na mijn rondleiding heb ik de tempele of the sacred tooth relic bezocht. Ja werkelijk, een tempel voor een tand! Maar het is heilig en je moet het gezien hebben. Na de tijd ben ik naar een enorm touristische voorstelling geweest, met verschillende soorten dans en muziek. Was ook leuk om te zien.

Wat opvallend is in Sri Lanka, is dat ik eigenlijk alleen maar stelletjes spot! Schijnbaar komen hier nog weinig backpackers, maar gelukkig heb ik er ondertussen was opgeduikeld :)

De tweede dag heb ik een park bezocht. Het park was heel mooi, en heerlijk rustig. Ik heb er anderhalf uur rond gewandeld, genietend van het mooie bos, verschillende mooie gekleurde vogels, aapjes etc. Super tof!

Die middag bracht ik sloom door in de bakkerij'tje, zodat ik wat informatie kon inwinnen voor de komende dagen. Hier werd ik later op de middag vergezeld door een Nederlands meisje, en al gauw bespraken we de volgende dag samen te zullen doorbrengen.

De volgende dag ben ik samen met Merel naar een olifantenpark geweest. Dit viel erg tegen.. Eenmaal binnen zagen wij dunne olifanten aan dikke kettingen. Het voelde zo slecht, dat we ons geld hebben terug geeist, want we wilden dit in geen enkel opzicht sponseren. We zijn vervolgens vertrokken, en hebben we een theefabriek, spicegarden en de botanic garden bezocht. Het was een gezellige en leuke dag!

De volgende dag naar Dambulla, waar ik een dagtrip had gepland met de tuktuk naar Sigiriya, de Lionrock. Na twee keer een Australische te zijn tegen gekomen, zijn we elkaar maar gezelschap blijven houden, en we zijn nu nog samen. Super leuk! De Lion Rock was heerlijk! Een geweldig uitzicht! Ook hebben we het grootste museum van Singiriya bezocht. In de middag wilden we een echte Ayurveda massage, maar schijnbaar waren we echt heel erg verkeerd.. Ze gingen enkel met een knokkels, over mijn botten, waaraan ik enorme blauwe plekken overhield, de grond was vies, over de muren liepen mieren en aan het plafond hing een slang.. Dus.. Ook de sauna leek meer op een kelder en als je je voeten wilde neerzetten, verbrandde je ze. Een hele slechte ervaring dus, maar er schijnen betere te zijn.

De volgende dag besloot ik terug te gaan naar Kandy, om daar een middagje door te brengen om vervolgens de trein te pakken naar Nuware Elyia. In de ochtend heb ik de beroemde cavetemple bezocht, maar ik vond vooral het uitzicht wederom genieten (te veel tempels gezien ondertussen denk ik..)

Eenmaal in Kandy liep ik over de markt en tot mijn verbazing werd ik daar ineens geroepen: Mikhaila (australische vrouw)! Helemaal leuk en blij waren we met deze weder ontmoeting, dus vonden we het tijd om lekker ergens neer te strijken met een alcoholisch drankje. Nope.. Er mag hier pas gedronken worden na 17.00 uur in de middag. Dit omdat ze Buddhist zijn.

De volgende dag besloten we naar Pinnawalla Elephant Orphanage te gaan, waar de olifanten wel goed verzorgd zouden worden.

Ik vond ze er direct wel al beter uitzien, maar ook hier waren genoeg olifanten met dikke kettingen.. Al snel hoorden we dat het helemaal geen opvang is voor gewonde of verdwaalde olifanten. Ze worden gewoon uit hun wildlife gehaald, en in een dierentuin gegooid voor de touristen. Vreselijk! En bijzonder is, dat hier gewoon niets over bekend is..

In de middag zijn we langs de theefabriek en spicegarden geweest, want Mikhaila had deze nog niet gezien. In de avond dronken we ergens een drankje en ontmoetten we een Franse jongen. Blijkt dat hij op exact dezelfde dagen alles doet wat wij doen. Zodoende maar met z'n drieen verder.

Gisteren hebben we dan ook gezamelijk de trein genomen naar Nuwara Eliya. Bijzonder is, is dat er meer treinkaartjes verkocht worden, dan dat er zittingen zijn. Of te wel, 3 a 4 uur staan, is dood normaal hier. Al snel bedachten we in het midden te gaan zitten van de treinstelsels, want daar konde we door de opstaande deur het geweldige uitzicht genieten. Ach en waarom ook niet gewoon lekker met je benen uit de deur? Hier kan alles! Dit maakte al met al dat het een geweldige treinreis was. En wat een uitzicht, geweldig en onbeschrijvelijk! Ik heb hier enorm van genoten.

Eenmaal in Nuware Eliya kwamen we aan bij ons hostel. Waauw.
Een balkon met een geweldig uitzicht! In de middag hebben we wat rond gelopen en naar een kleine theeplantage geweest. Hier is niet super veel te doen, maar het is zo mooi..

Morgen vertrekken Mikhaila en ik naar Ella, Omar is vanmiddag al vertrokken.

Wat kleine details van Sri Lanka:
De mannen: ik ben gewoon 25 jaar, getrouwd (zie ring), mijn vriend vind Sri Lanka niks, dus die wacht drie weekjes op me in Thailand. Makkie!

Ook kruipen ze al te graag voor, waar ik helemaal niks mee kan. En in Nederland maar denken dat we gelijk waardig zijn..

Verder vind ik het weer heerlijk om te zien, dat ze nee wiebelen met hun hoofd, en daarmee ja bedoelen, de sari's, verschillende nationaliteiten, saaie grijze vogels die geweldig zingen, grote water monitors, vleermuizen ten grote van papegaai en eekhoorntjes ten grote van een goudvis. Super mooi allemaal!

Ohh! en niet onbelangrijk! Paps en mams komen al bijna! 7 feb. is de groote dag dat ik ze zal mogen ontvangen in Thailand. Wat zal dat heerlijk worden ! :)

Wederom: dankje wel iedereen! Ik geniet van jullie reacties, super leuk!!

Liefs Sanne

  • 20 December 2013 - 14:47

    Alice:

    Hey Sanne!

    Wat een mooi verhaal weer! Geniet er nog even van, time flies :)
    Ga je trouwens nog naar je geliefde India? Of bewaar je dat voor een volgende trip?
    Supercool dat je ouders langs komen! Wat een avontuur voor ze!
    Fijne feestdagen (ten minste; vieren ze daar kerst/ O&N?????)!

    Groetjes!

  • 20 December 2013 - 17:37

    Harry Zuur:

    He Sanne wat een prachtige verhaal. Als ik zo aan het lezen ben en je schrijft wat je allemaal meemaakt dan zien ik het helemaal voor me. Leuk verhaal ook van het Leger des Heils. Aanstaande maandag vieren we kerst met bewoners op de Breehof.
    Geniet er maar veel van....!

  • 20 December 2013 - 19:50

    Albert En Geke:

    He San, wat een prachtig verhaal en vooral Sri-Lanka is voor ons heel herkenbaar. Wat een mooie natuur he en die rijstvelden.
    super wat je allemaal doet, we volgen jou met veel plezier.
    en inderdaad nog eventjes dan komen je paps en mams bij je, zo leuk!
    veel plezier nog. Xx

  • 20 December 2013 - 23:54

    Diny Kelder:

    He meissie, super verhaal weer, je hebt het maar mooi voor elkaar, wat zie je veel, ontmoet heel veel verschillende mensen, gaaf! En nog maar een paar weekies, die zijn nu zo om, dan komen we die kant op, veel zin in.thailand lijkt me zo mooi!
    Geniet tr maar van, groeten van de olde luu!

  • 21 December 2013 - 19:47

    Henny Matel:

    Hoi hoi sanne,
    Wat een prachtig verhaal!!! En wat doe en zie je veel!! Echt genieten!! (we missen je wel hoor!!!) Hey Sanne vanuit Ane willen we je (hier ishet) een goede kerst en een heel goed en gezond 2014 toewensen!! Meid geniet nog even daar!!! en straks genieten als je "ouwe"luu komen!!!.
    Meid tot schrijfs en wensen je het allerbeste toe!!!

    liefs De Matels!!




  • 21 December 2013 - 21:22

    Griepertie2:

    He San,

    Ik kan me er eigenlijk weinig bij voorstellen wat je allemaal ziet. Klinkt allemaal errug mooi en stiekem ben ik toch wel een beetje jaloers. Heel veel plezier nog!

    (En niet meer alleen over straat daar!,!!!!,!)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Nuwara Eliya

Backpacken in Azië

Leven, ervaren en genieten.

Recente Reisverslagen:

03 Februari 2014

Last but not least

20 December 2013

Are you married?

17 November 2013

The heart of Asia

05 November 2013

Singapore, wereldstad!

21 Oktober 2013

Back to basic
Sanne

Actief sinds 11 Juli 2011
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 10586

Voorgaande reizen:

07 September 2013 - 27 Februari 2014

Backpacken in Azië

07 Augustus 2011 - 22 Augustus 2011

Thiruverkadu

Landen bezocht: