The heart of Asia - Reisverslag uit Kending, Taiwan van Sanne - WaarBenJij.nu The heart of Asia - Reisverslag uit Kending, Taiwan van Sanne - WaarBenJij.nu

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

17 November 2013 | Taiwan, Kending

The heart of Asia
Op naar Taiwan. Waarom Taiwan? Omdat we er al snel achter kwamen dat in de meeste landen geen goede zorg geleverd kan worden. Gezien een tweede keer Denque wel gevaar met zich mee kan brengen, dien ik een goed ziekenhuis in de buurt te hebben, dan is er weinig aan de hand. Zodoende changed our plans en kwamen we op het idee om naar Taiwan te gaan. Zo gezegd zo gedaan.

Eenmaal in Taipei aangekomen, ontdekte ik al snel dat mijn backpack verdwenen was. Neeeee he.. Wel kwam ik hierdoor gelijk in contact met de Taiwanesen. Wat een ontzettend lieve mensen, dit is werkelijk het liefste werelddeel, the heart of Asia, zoals ze hier zelf reclame maken.

Er kwam gelijk vijf man aangesprint en de volgende dag werd mijn backpack keurig, gratis bij mijn hostel afgeleverd. Fjeuw..

Dag 1 zijn we met een kabelbaan, een bekende toeristische attractie (Taiwan probeert toeristen te trekken. Wel moet ik hierbij zeggen dat het land nog totaal niet op toeristen is ingespeeld. Niets is Engels (Chinees blijft lastig), borden wijzen de verkeerde kant op, weinig openbaar vervoer etc. Met de kabelbaan konden we omhoog, waarbij drie mogelijke stops. Onderweg kreeg je een prachtig uitzicht over Taipei, een ENORME stad. We zijn helemaal omhoog gegaan, en hebben daar onze stop gehouden. Hier zie je veel tempels en natuurlijk de Chineze invloeden, te denken aan de kattenbeeldjes, de cartoon poppetjes, panda's en niet te vergeten, overal chineze tekens waar we niets van begrijpen. Ook hebben we daar van ons eten genoten in een typisch theehuisje. Erg leuk!

Taiwan laat verder een mengeling zien tussen modern en oud.  Zo heb je enorme flats, goed afgewerkt met veel glas, met niet veel verder op een krottenwijk. Gek genoeg lijkt Taiwan het ene moment enorm op Frankrijk (infrastructuur, riviertjes) en het andere moment enorm op Nederland (platteland, gebouwen). Ook zie je hier regelmatig windmolens staan (miniatuur, of te hoogte van een meter), geen idee waarom, en hier hebben we tot heden ook nog geen antwoord op gekregen. In de winkels liggen trouwens gewone Nederlandse stroopwafels?!

Verder zie je in deze grote stad enorm veel gele taxi's, waardoor het net New York lijkt (denk ik, nooit geweest). Ook zijn de mondkapjes ivm SARS hier nog erg normaal om te dragen.

Dag 2 hebben we beleefd in Taipei Zoo, de grootste dierentuin ter wereld. Hiervoor dienden we wel 1 euro te betalen.

Bij de ingang werd ons gevraagd welk gedeelte we wilden bezoeken, waarop wij antwoordden: ' uh, alles?' Hierop kregen we een vriendelijke glimlag, en gaf hij aan dat we dat never nooit gingen redden in 1 dag. Oh.. Maar natuurlijk hebben we de panda's gezien!

Op de derde dag hebben we de bus genomen naar Jiufen. Daar kwamen we uit bij een leuk dorpje, wat heel Chinees aandeed, en waar we beiden gelijk verliefd op waren. Een smal straatje, gevuld met frutselwinkeltjes (zie vrouwen eigen), souveniertjes, eettentjes, draken, tempeltjes, lampionnetjes en niet te vergeten stempels. Overal waar je komt staan stempels. Ook een enorme hype hier zijn de badeenden. Een vrouw uit NL schijnt twee enorme badeenden te hebben ontworpen, die de wereld rond gaan?  Het dorpje was erg genieten. Vervolgens hebben we gezocht naar een bekende goudmijn, waar we oorspronkelijk voor kwamen, maar deze was werkelijk onvindbaar.

We zijn vervolgens vertrokken naar het Oosten, naar Wai ao, een enorm slaapdorpje bij Jiufen in de buurt bleek al snel. Hier hebben we een museum bezocht en van het strand genoten. De golven waren enorm en het weer was nogal wispelturig, omdat het nog enorm beinvloed werd door de typhoon in de Filipijnen.

Wel hebben we hier in de buurt nog de hotsprings bezocht, wat ik erg leuk vond. Heel bijzonder dat het water gewoon uit de grond komt, zo warm. Onwerkelijk.

Daarna door naar Hualien, een van de grootste steden van Taiwan. De eerste dag hebben we gevraagd in het hostel wat te doen, en hij raadde ons aan om naar de Pine Garden te gaan. Prima, doen we. Al snel bleek dat alle straten evenredig aan elkaar dezelfde naam hebben, en naambordjes gewoon niet kloppen of de andere kant op wijzen. Enorm frustrerend, wat niets valt in 1 keer te vinden. Eenmaal aangekomen bij de Pine Garden, bleek het een militair gebeuren te zijn, en geen tuin. Daarnaast waren we heeeeel toevallig op de tweede dinsdag van de maand, wanneer het gesloten was.

Wel erg hilarisch vonden we de vliegende vissen hier. Die beesten zijn echt de weg kwijt. Ze zijn enorm en springen constant de lucht in, heel hilarisch om te zien.

Ook hebben we hier nog rond gefietst, wat ook weer liet zien dat het Taiwan in ontwikkeling naar toerisme was. Fietspaden hielden ineens op, of je moest 'even' je fiets over een trap heen tillen. Dit was een erg leuk dagje, we hebben ons hier goed vermaakt.

Het hoogtepunt van Taiwan, de Taroko George. Gekleed in een lange broek met bergschoenen aan gingen we op pad. Eenmaal daar bleek dat er enkele korte wandelroutes waren, waarbij enorme borden met: 'Kijk uit, giftige slangen en wespen', daarnaast waren enkele afgesloten omdat er gevaar was voor vallende stenen. hmm.. Het eerste wandelpad (van wel 400 meter oid) kwam uit bij een uitzichtpunt op een rivier met HELE grote rotsen. Erg mooi! Lijkt eigenlijk erg op Frankrijk.

De volgende stop was bij een enorme brug, tempels en uitzichtpunten. Erg mooi om de kloof en de rivier te zien, maar ik vond het niet het hoogtepunt van Taiwan. Misschien komt het ook wel doordat ik al aardig verwend ben met al het natuurschoon ondertussen. Wel was het werkelijk enorm genieten!

Op de terugweg hielden we samen met een NL jongen (de eerste NL!) een stop bij een grote touwbrug. Dat was het begin van een wandelroute (een extreme schijnt), waarbij bleek dat we deze niet mochten betreden. Hier mogen maar een beperkt aantal mensen per dag op, en een kaartje hoor je weer op een totaal andere plaats te kopen.

Wat ik zelf erg hilarisch vond om te zien, waren de volgestampte touringbussen met chinezen. Zij zaten in de bus al met hun helm op. De stenen waren trouwens zo enorm, dat zo'n helm je niet gered had vermoed ik.

Ondertussen verblijven wij in Kenting, Zuidelijk van Taiwan. Dit bleek een erg goede keus te zijn! Mooie stranden en veel te doen! We hebben een nachtmarkt voor ons jeugdhostel (ook erg leuk!) wat super handig en gezellig is.

Gisteren wilden we naar het National Park, maar deze was erg onvindbaar wederom. Uiteindelijk bleek dat de entree niet bij de halte en/of de visitor National Park lag, en dat het hele National Park alleen te zien is met een auto of met een scooter, want het is verdeeld over de hele kust. Nu maken we er maar dagelijkse activiteiten van, door de bus of fiets te nemen en dit werkt prima. Gisteren zijn we naar een Lake gefietst, wat natuurlijk erg moeizaam en gepaard met mijn navigatie ging. Het was wel erg leuk om rond te fietsen en we kwamen uiteindelijk bij een uitzichtpunt uit, wat zicht gaf op de vogels. Helaas waren er alleen maar saaie vogels.

Vandaag hebben we lekker aan het strand gelegen, echt HEEEEEERLIJK! Wat genieten zeg! We lagen aan een enorm mooi strand, met mooie rotsen en aardig blauw water. In de avond wilden we naar een nightmarket verderop, dus wilden we de bus pakken. Schijnbaar zagen we er behoorlijk hopeloos uit, dus werd ons een lift aangeboden door een stel. Zij hebben samen met ons nog een plek bezocht, waar gassen van de vulkaan uit de grond komen. Dit maakt vuur. Erg interessant en leuk om te zien. De nightmarkt was verrassend genoeg niet te vinden. Het enorm gezellige en lieve stel heeft ons uiteindelijk ook nog helemaal terug gebracht. Zo enorm lief! We hebben echt een top dag gehad!

Lieve mensen, wederom weer bedankt voor de berichtjes. Ik word zo blij van al die leuke reacties! Heerlijk!

• 17 November 2013 - 16:20

Maaike:

Sanne!! Wat geweldig! Klinkt echt super allemaal! Welk land is next? X

• 17 November 2013 - 19:32

Diny:

He, meissie,

Je kan zo zachies an wel een boek schrijven, mooi!
    Wij zijn er net weer, alvast de verjaardag gevierd van je tante g,
    En dat was weer gezellig, oompje a had weer wat lekkers op de bbq, (jij niet) mmmm.
    Kom je thuis, zie je een gigantisch verhaal, heb 10 min voorgelezen aan je vader.
    Maar jullie hebben het wel gezellig daar, hou je nog wel wat leuks over voor ons straks?? Nog vulle wille en groeten vanuit grambarg, n

• 18 November 2013 - 14:20

Harry Zuur:

Hoi Sanne !!!!

Erg leuk om al je verslagen te lezen....en ik ben al heel wat verslagen van je gewend....
    Ik zie dat je volop geniet en dat je ook in moeilijke situaties er wel weer een mouw aan weet te passen.
    Zo ken ik je ook. Bewoners van de Breehof vragen heel regelmatig naar je. Zelfs afgelopen weekend vroeg Paul, Michel en Derwin naar je. Ik moest je van harte van hun de groeten doen. Ook al ben je ver weg weg er wordt nog wel aan je gedacht hoor! Ook Marlies vind het erg leuk om je te volgen...volgens mij had ze wel met mee willen gaan...Hier gaat alles goed hoor!!
    Geniet en we zien uit naar je volgende avontuur.

• 20 November 2013 - 19:18

Henny Matel:

joe hoe,

Wat heerlijk weer om dit te lezen. Fijn dat het weer beter met je gaat!!! En natuurlijk nog volop blijven genieten Sanne!! We wachten weer graag op je volgende verslag. Hey meid genieten!!! en tot schrijfs.

Groetjes De Matels uut Ane!!

• 23 November 2013 - 02:04

Sanne:

Next destination is Thailand Maaike! 4 dec. Vliegen we naar Phuket, maar zullen daar alleen de nacht doorbrengen. Die dag daarop gaan we naar Krabi, in ieder geval voor 5 dagen :)
    Een heel vervelend vooruitzicht.

En ik geniet enorm van jullie reacties telkens, heel leuk!!