Project daagjes (: - Reisverslag uit Madras, India van Sanne - WaarBenJij.nu Project daagjes (: - Reisverslag uit Madras, India van Sanne - WaarBenJij.nu

Project daagjes (:

Door: sannekelder

Blijf op de hoogte en volg Sanne

13 Augustus 2011 | India, Madras

Zoo we zijn weer een paar daagjes veder. Ik moet gewoon bijna nadenken wat we allemaal gedaan hebben, de dagen gaan zo snel!

Even speciaal voor Josee(:

Papa (Steven, dit de man die dit allemaal heeft opgezet, hij heeft iedereen die in het project woont geadopteerd, zij hebben dan dus ook de achternaam van hem)adopteerd mensen met bijvoorbeeld een psychisc probleem, maar ook weeskinderen, kinderen die op straat zijn gelegd omdat zijn/haar ouders neit meer voor ze konden zorgen, albino, mensen die uit de familie zijn gezet wegens geloof etc. Ook heeft papa veel meer projecten opgezet, zo heeft hij nog een mannen/vrouwen project.

Alle kinderen gaan overdag naar school (tot ons ongenoegen want dan kunnen wij ze natuurlijk niet lekker verwennen), rond half 4 is de school uit en gaan ze richting het project.Dat is heeeeeeul schattig, ze hebben allemaal schooluniformen, zoo lief, jammer dat ik hier geen foto's kan plaatsen, maar doe komen zo snel we terug zijn in NL natuurlijk!

Wanneer ze thuis komen moeten ze tot 18uur (!!!!) huiswerk maken. Wij vinden dat natuurlijk errug zielig, en zitten dan tussen de kids in (op de grond) in de boekjes te kijken en te helpen. Ze leren dan altijd engels. Engels leren ze al vanaf een jaar of 2/3. Hoewel ik betwijfel of het nut heeft, want de uitspraak en grammatica is nog belabberder dan die van mij, en dat zegt wat. Wij vinden het wel heeeeul jammer dat we de sponsor kindjes overdag niet mee mogen nemen om lekker te spelen zoals voor heen wel mocht.en jaaa, ik heb natuurlijk allang een kindje gevonden die ik wil sponsoren, Poonga, heeeeeel druk meisje, maar heeeel lief en gezellig, ze is 6 jaar.

Ze verblijven allemaal in grote 'lokalen' Je moet natuurlijk je slippers uit zetten, dus iedereen loopt hier op blote voeten, eten doen ze allemaal met de handen (altijd rechts, reinheid). en het eten is altijd toooo spicy!
Dus zoals iedereen zich vast wel voor kan stellen, erg vieze gronden, overal haar etc. De kids slapen 's nachts gewoon op de grond evenals de begeleidsters. ze slapen in hun kleertjes van die dag. Alle kleren zijn van iedereen, evenals het speelgoed.

De kleine kinderen zitten weer in een ander lokaal. Op het moment zijn er twee baby'tjes. Hier hebben ze geen luiers, en zijn ook nog niet zindelijk. Wanneer ze plassen, (gewoon lekker in hun broek, waarom ook niet?!) ligt er dus gewoon leker een kwak op de grond. De kindjes lopen dan zelf naar de gang, doen een andere broek aan en maken met een handdoek de grond schoon. Heerlijk idee dat je op die grond zit dus. :)

Wij weten niet precies hoe het gaat, maar volgens Annet blijven de oudere meiden eerst wat langer op project voordat ze gaan trouwen (trouwen is dus eignelijk de manier om weg te gaan). De meiden worden dan begeleidsters voor de jongere kinderen. Wij weten eerlijk gezegd niet of het hier uithuwelijken is of ook 'normaal'.

De kleintjes gaan ook naar de playschool. Hier leren ze op spelenderwijs hun naam zeggen in het Engels, het alfabet etc. maar alles in Engels. Aan het eind van de ochtend mogen ze dan spelen.

Rond 18 uur kunnen we eindelijk lekker spelen met de kid en gaan we meestal naar buiten omdat het tegen die tijd al iets is afgekoeld en al bijna donker is. Alleen heb je dan wel heeeeel erg last van al die duizend muggen, het lijkt ondertussen al bijna of we de waterpokken hebben.

om 19 uur ongeveer gaan ze meestal eten en gaan wij ook naar huis. Dan staat onze huisvriend (genaamd:' die ene vent' aangezien we geen idee hebben hoe hij heet)al klaar om het eten oip te halen bij de receptie (wat we meestal niet opeten).

's Ochtends zijn we naar het project geweest en waren we eerst lekker aan het spelen met de kleintjes.Zij waren vanohctend op de playschool, heel erg leuk om te zien!zooo schattig ook! om 18 uur konden we met de sponsorkindjes naar buiten. We hebben al heel weat speelgoed uitgedeeld. Bellenblazen, Maaike haar prachtige haarbandjes (die ze heeel leuk vinden met de vlinder!)en de enorme opblaasbal. Ze vonden het geweldig! ze waren zo druk en binnen no time waren natuurlijk ook alle andere kinderen buiten aan het spelen en rennen. Het verbaasd mij dat ze elkaar nog nooit omver hebben gelopen.

Tussen de middag zijn wij Thiruverkadu in geweest omdat we echt behoefte hadden aan normaal eten of iets dergelijks. We hebben brood gekocht (heeeeel erg zoet, maar wel lekker) en drinken (cola, lekker Dutch).
We kregen onderweg dingen toe gestopt, en je voelt je gewoon bijna een beroemdheid als je hier over straat loopt haha. Iedereen kijkt je aan en wil op de foto, erg grappig.

Wanneer wij naar huis lopen zie ik ineens dat gewoon 10 meter van ons af een 'winkeltje' is waar ze aardappelen, rijst, boontjes, eieren, wortels en drinken verkopen. Pfff daar waren we al zo lang naar op zoek. dom!

Vrijdag om half 12 wakker,(oeeps) waardoor we eigenlijk weinig konden beginnen omdat de kinderen naar schdool waren. Gelukkig wel ontbeten met een heerlijk gekookt eitje op brood. We zijn toen thuis gebleven omdat het buiten echt TE warm was.

daarna weer naar project.Annet en ik baalden er nogal van dat we de sponsorkindjes niet mee mochten nemen naar buiten, zijn we hier, moeten ze 1 t/m 10 honderd keer in het engels opschrijven. Dus wioj waren een beetje aan het rondkijken op het project. Eerst zijn we naar de psychische vrouwen geweest, maar daar was weinig te beleven jammer genoeg, dat leek mij heel interessant, maar helaas, misschien komt dat nog wel.

om 18 uur mochten we weer sp[elen, we hadden lichtgevende brilletjes, blokfluiten, bellenblazen, ijsjes (die leuke van vroeger dat je op een knoipje drukt en dat dan het balletje eraf schiet, errug gaaf!) en stoepkrijt. Helemaal gelukkig natuurlijk. We wilden gaan stoepkrijten maar dat mocht niet van de begeleidsters. Toen hebben we het maar aan iemand anders gevraagd en toen mocht het wel :)
Vonden de kindertjes ook erg leuk!

Vanochtend werden we heeeeel erg verblijd met ons ontbijt, eindelijk iets wat niet scherp is! PANNENKOEKEN! waaah!

Aangezien we best laat waren en weinig nog op het project kunnen doen (we hadden wel de wekker gezet, maar ja we lagen nog zo fijn)zijn we maar weer met de Tuktuk naar spencer plaza gegaan. We hebben nu net weer heeeerlijk gegeten. Pastaa, fijnn! Einjdelijk hebben we ook de Nutella bemachtigd waar we al zo lang naar op zoek waren (en waar we speciaal voor naar spencer zijn gegaan wat een uur met de TukTuk is).

Zoo dat was het eerst wel even weer, vast nog wel weer vanalles vergeten maar goed. Leuk al die berichtjes van jullie trouwens! Hier vliegt de tijd werkelijk voorbij. Vanmiddag gaan we weer naar het project en we hoipen morgen een zwembadje te mogen opzetten.

Liefs voor iedereen daar!

• 13 Augustus 2011 - 08:45

Albert En Geke:

Hoi meissies,
    Wat een leuk verhaal, je vindt het dus wel mooi.
    Zo te lezen zijn ze wel wat strenger op het project dan de vorige keren, meer regeltjes maar tja de kids moeten ook leren natuurlijk. De tijd gaat snel he, nog paar daagjes en dan naar Kerala, lijkt me super mooi!
    heel veel plezier en kus voor Annet.

• 13 Augustus 2011 - 09:37

Maaike:

O gosje, die ontzettend lelijke haarbandjes zijn dus een succes. Dat dacht ik wel..Hoe lelijker, hoe beter..whaha! Ik ben zo benieuwd naar jullie fotos en film. Die playschool is ook leuk hé! Jammer dat de kinderen zoveel moeten leren...maar ja, dat hoort er natuurlijk ook bij. Helemaal nu ze wat ouder worden. Lekker genieten nog even. Alvast een goede reis naar Kerala..en heel veel genieten ook daar!

X ons

• 13 Augustus 2011 - 09:51

Ingrid:

Heee Sanne!

Wat een super gave dingen maak jij daar mee zeg! Ben heel benieuwd naar alle foto's en natuurlijk de rest van je verhalen..
    Nog heel veel plezier daar, geniet ervan!

Liefsxxx

• 13 Augustus 2011 - 12:34

Sanne:

hee sannee,
    Wat gaaf man, dus je hebt het wel naar je zin daar?
    Jammer dat niet zo veel met die kinderen kan spelen, maar 1 tot 10 kunnen schrijven in het engels is ook niet verkeerd hè haha.
    Nog veeel plezier en geniet ervan!

Groetjes je fietsmaaaat.

• 13 Augustus 2011 - 15:16

Nynke:

San!
    Heerlijk om jouwn mooie verhalen te lezen. Een ervaring voor je leven!

Haha, ik weet nu ook eindelijk waarom kip madras, kip madras heet. Ik wist al wel dat het een gerecht uit India is... maar waarom het madras heette, maar nu zie ik dat de stad in india madras heet (boven aan je bericht) moest ik even vertellen :$

Nou san, geniet volgende week van india met de olifanten enzo, super tof dat je dat nu eindelijk gaat doen hee :)

Dikke knuffel vanuit het herfst achtige nederland.

• 13 Augustus 2011 - 18:00

Henny Matel:

Hoi Hoi,

Leuk weer te lezen wat jullie daar beleven en doen. Ik zou zeggen doe je best, geniet van jullie"kindjes"en tot krabbels maar weer.

groetjes en veel liefs mama 2

Doei!!!!

• 13 Augustus 2011 - 19:12

Moeders,en Vaders:

Hoi meiden,
    eindelijk kan ik jullie een berichtje sturen, op vakantie geen bereik,zelfs niet met de mobiel,en dat in Nederland! Zo te lezen,vermaken jullie je best,ik denk, dat San straks veel,heel veel te vertellen heeft,Annet kent er al heel veel,natuurlijk.Jullie zijn nu op een andere plek,hoorde ik.Nog heel veel plezier,jullie twee,groet´n uut een barre nat Grambarg´n

• 14 Augustus 2011 - 10:27

Marloes:

Hey Sanne en Annet! Ik kreeg gister een mail dat hier de verhalen werden bijgehouden dus ik heb ze allemaal even gelezen, en ben nu weer helemaal op de hoogte! Klinkt goed!! Heerlijk dat de kids het ook weer helemaal geweldig vinden, ondanks de aangescherpte regels! En ooo ik verlang echt naar die hitte (ook al is zó warm waarschijnlijk ook weer niet fijn) Maar hier komt het met bakken uit de lucht vallen dus voor zover je ervan kunt genieten; geniet er nog even van!:) Heel veel plezier de komende week!! xx

• 17 Augustus 2011 - 14:35

Janneke:

Aaaaaaaaaah topper!
    ben trots op jou! & mooi dat je het daar zo leuk hebt!
    ik moet erg lachen om je verhalen,super leuk! :)

xxxx. have fun! & geniet ervan meid