Last but not least - Reisverslag uit Hua Hin, Thailand van Sanne - WaarBenJij.nu Last but not least - Reisverslag uit Hua Hin, Thailand van Sanne - WaarBenJij.nu

Last but not least

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

03 Februari 2014 | Thailand, Hua Hin

Jeetje, hoe moet ik alles van de afgelopen twee maand nou samenvatten..

In Sri Lanka ben ik vervolgens (zie vorige reisverslag) nog anderhalve week geweest ongeveer. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het toen ook wel had gehad daar. Blijkbaar is het niet een geweldig land om alleen in te reizen, maar voor iedereen die niet van allleen reizen houdt, raad ik het land echt aan! Heerlijke natuur (en eten)!

Na Sri Lanka heb ik mijn reis gemaakt naar Vietnam. Ik ging helemaal uit mijn dakje. Ik ging lekker onvoorbereid de stad in, en kwam al snel een local tegen met een enorme sigaarkoker tegen zijn mond aan, die ik vol verwondering fotografeerde. Hoe vroeg me of hij mij mocht rondfietsen daar. Tja, waarom ook niet eigenlijk?! zie ik de stad ook direct! En wat is nou meer Vietnam dan de fietstaxi!

De eerste dag heb ik geshopt, wat een leuke dingetjes allemaal. Vervolgens heb ik 6 kg met de boot naar NL gestuurd (nu nog hopen dat het aankomt..).

In Hanoi heb ik vooral de stad verkend en ben ik 's avonds naar een puppetshow geweest, wat een grote highlight is in Vietnam. Hierbij worden allemaal marionettes bestuurd in het water, zij beelden het typische Vietnamese leven uit en/of een historisch verhaal. Ik moet toegeven dat ik het best leuk vond ;)

Van Hanoi ben ik naar Halong Bay gegaan, super mooi! Mooie rotsen, floating villages, caves en we hebben lekker gekajakt. Het eten en de voorzieningen vielen helaas wel wat tegen. Aan deze trip heb ik hele leuke vrienden over gehouden, die ik ook later in mijn reis nog weer heb ontmoet.

Na Halong Bay heb ik een trip gedaan naar Mai Chau gedaan. Erg gaaf! Dit was een van mijn hoogte punten van Vietnam denk ik.

Het was een traditioneel dorpje, met grote woningen op palen (zie stam, Uma). Ook wordt alles nog handgemaakt, dus je ziet veel vrouwen weven. Verder is het vooral een dorpje in een rustig berglandschap wat het natuurlijk alweer erg mooi maakt. Het grootste gedeelte van de dorpelingen werkt op de rijstvelden. Super mooi om deze rijstvelden te zien, helemaal met de bergen op de achtergrond en de zon die ondergaat. Hier hebben we een dag rond gefietst, een 2000 treden trap beklommen naar een grot en gewoon lekker gewandeld.

Ik sliep in de Uma samen met een (toevallig) Nederlands stel (nog uit het Oosten ook, dus ik kon eindelijk weer dialect praten ). Helemaal gezellig dus! Verder waren we met een aantal Zwitsere jongens, een meisje uit America, een jongen uit Zuid-Afrika (wat een maf taaltje zeg!) en een stel uit Duitsland. We hebben samen nog een avond rond het kampvuur met de locals doorgebracht. Wij hebben onze ogen uitgekeken. Ze springen en dansten rond het vuur, ze spelen echt hele kinderlijke spellletjes en dat doen ze zo'n 2 uur lang. Pff!! Maar leuk om te zien natuurlijk en het was enorm gezelllig.

Vanaf hier ben ik naar Hoi An gegaan, waar ik een Australische jongen van de Halong Bay trip weer ontmoette. Met hem heb ik Hoi An en Ho Chi Mhin bezichtigd. Dag 1 in Hoi An zijn we voornamelijk wezen rondfietsen, waarbij we van de normale wegen zijn afgeweken, waardoor we langs super mooie zandpaadjes kwamen met mooie uitzichten en vele locals. Dit was echt super tof! In de avond kwamen we gek genoeg het Australische stel weer tegen (ook Halong Bay), waar we de daaropvolgende dag lekker mee gegeten hebben. Heel leuk (en heel lief), zijn we met z'n vieren naar een Vegetarisch restaurant geweest. Wat was dat lekker zeg! Ik had in 5 maand tijd volgens mij niet zo lekker gegeten (en ik heb ondertussen wel al heeeeel lekker gegeten, dus dat zegt wat!)!

In Hoi An kan je heel goedkoop winkelen en kleren laten maken, maar dat heb mijn reisgenootje maar bespaard ;)

Van Hoi An ben ik naar Dalat gegaan, wat een enorm mooi natuur gebied is. Hier heb een uitzichtpunt bekeken, rond getourd achter op een scooter, en wat standaart dingen bezichtigd. Helemaal heerlijk.
Wel moet ik erbij zeggen dat mijn start in Dalat minder was, mijn portemonee was namelijk foetsie.. Na heel veel stress en paniek, heb ik natuurlijk geweldige ouders die allles op afstand hebben kunnen regelen en dat terwijl ik waarschijnlijk niet eens zo vriendelijk meer deed.. Dankje wel pap en mam !

Van Dalat naar Saigon/ Ho Chi Mihn. Hier ontmoette ik de Australische jongen weer, en hebben we rondgewandeld in de grote wereldbekende stad. De volgende dag was hij vertrokken en ben ik naar Chinatown gegaan, maar had eigenlijk nergens zin in, dus ben op het terras beland uiteindelijk. Al met al: ik had veeeeeeeelste weinig tijd voor Vietnam :( Ik moet terug!

Toen met de nachtbus naar Cambodja, mijn eerste reis over land (we zijn verwende backpackers tegenwoordig, ik weet het Han ;).

Dat was een wat minder groot succes.. We hadden een claustrofobische bus, zonder toilet, en het waren twee persoons bedden. Wat dus betekende dat ik het met iemand moest delen, en dat een jongen die bij de busmaatschappij hoorde. Schijnbaar weet hij precies hoe het werkt, want snachts had hij zijn arm al om me heen geslagen, en merkte ik dat hij steeds dichterbij kwam. Na meerdere keren hem weg geduwd te hebben en duidelijk nee te hebben gezegd, bedacht hij dat hij wel een stapje verder kon gaan, en probeerde hij me te betasten. Toen werd ik wel even panisch, maar bedacht me dat ik in een bus was met een heel aantal mensen, en dat wel van me af mocht slaan. Gelukkig heb ik mezelf bevrijdt :)
Nadat hij even weg was, ben ik breed uit gaan liggen, zodat hij gewoon niet meer naar bed kon. Eigen schuld!

Vervolgens ben ik naar de toilet gegaan, met als gevolg dat ik een schreeuwende Cambodiaanse vrouw achter me aan had rennen, die geld van me wilde hebben (wat ik dus niet had..).

Eenmaal in Cambodja verliep alles gelukkig goed, ondanks dat de reis niet 12 uur, maar zo'n 21 uur duurde.

En ja, ik vind Cambodja geweldig! Maar wat indrukwekkend. Ik heb natuurlijk alleen Siem Reap en Phnom Penh uiteindelijk maar gezien, maar ik zou graag terug willen keren naar dit land. Er is super veel armoede, wat ik wel erg heftig vond. Dat heb ik tot heden niet zo heftig meegemaakt als hier..

Dag 1 heb ik Siem Reap rondgewandeld met een Canadees meisje (waar ik het eigenlijk niet zo mee had ). Het is wel enorm touristisch, dat vond ik echt het nadeel. Als je midden in het centrum bent, zie je allleen maar barretjes etc.

De tweede dag ben ik Ankor Watt gaan bezoek, de grootste en de bekendste tempels/ruines van Azie. Dit was wel echt super mooi!

In Phnom Penh heb ik een fiets gehuurd en ben ik gewoon lekker op gevoel rond gegaan. Super mooi en heerlijk!

Na Cambodja heb ik een dagje in Kuala Lumpur, Maleisie doorgebracht. Dit was makkelijker en goedkoper, dan als ik een rechtstreekse vlucht zou boeken naar Myanmar.
In KL heb natuurlijk een city tour gedaan en Chinatown bezocht. Ik heb het erg naar m'n zin gehad!

Vervolgens Myanmar! Samen met een Engelse jongen heb ik de taxi genomen naar het centrum. Onderweg zagen we enorm veel luxe gebouwen, waardoor we erg verbijsterd uit het raam zaten te kijken.

Ik had niets geboekt (zie: geen mogelijkheid meer toe), en gezien het bijna Chinese new year was + weekend, was het even rond zoeken.
Uiteindelijk had ik een super toffe plek, midden tussen de locals. Ik heb er geen enkele tourist gezien en het was maar 10 minuutjes lopen naar het centrum. Wanneer ik daar liep, werd ik door iedereen begroet en werkelijk iedereen lacht hier. Ik ben echt verlieft op de mensen hier! Wat super vriendelijk!

Myanmar is natuurlijk 'het land van de gouden tempels', zodoende de eerste dag (in het verloop van een citytour uit de Lonely Planet), de eerste Pagoda bezocht. Super mooi zijn ze! Ik had geluk, want er werd net geofferd en gedanst in de Pagoda, waardoor ik de eer had om dit bij te wonen. Ik heb echt enorm genoten. De volgende dag ben ik een klein dorpje aan de andere kant van de rivier gaan bezoeken, namelijk Dalah. Dit is ook nog niet erg touristisch, waardoor ik bij mensen thuis op bezoek kon. Hier leven ze alllemaal in kleine houten/bamboe huisjes, die naar mijn idee na 1 keer blazen omvallen. Erg indrukwekkend.

Wat je super veel ziet in Burma, is de gele make up bij zowel mannen,vrouwen en kinderen. Dit schijnt mooi te zijn en het beschermd tegen de zon. Doordat ik uitgenodigd werd bij mensen thuis, kreeg ik de eer om ook geel te worden. Hiervoor nemen ze een stukje boom, wat ze 'schuren' over een houten plank met wat water. Dit geeft geel af en samen met het water mengt zich dit tot een soort gezichtsmaskertje. Helaas moest het afgemaakt worden met roze lippenstift, waardoor ik me eerder een clown voelde dan 'mooi', haha.

In de avond heb ik Shwedagon Pagoda bezocht, de grootste tempel van Myanmar. Deze is van bladgoud en een van de meest belangrijkste Boedhistischte bedevaartsoorden ter wereld.
Super mooi natuurlijk! Erg indrukwekkend!

Hier ontmoette ik een Monnik ( op een of andere manier trek ik monniken aan, want ook in Cambodja heb ik al een hele middag tussen de monniken doorgebracht), wie mij uitnodigde om zijn 'klooster' te bezoeken. Ze noemen het een klooster, maar het zijn tegewoordig gewoon flats, huizen of zelfs prachtige gebouwen. Hier heb ik koffie gedronken en hebben enkele Monniken mij rondgeleidt. Op het dak hebben ze een eigen pagoda, en wanneer je rond loopt begint iedere vrouw voor de monniken te buigen. Ik mocht ook gewoon de zalen bezoeken waar de jongere monniken (12 tot 18 jaar schat ik) aan het mediteren waren. Ze zijn allemaal eigenlijk heel preuts.

In de avond kreeg ik mais, pinda's en bananen aangeboden, terwijl ze zelf niet mogen dineren. Dit omdat ze dan uit hun concentratie gehaald zouden kunnen worden. Alllemaal super interessant en een grote eer dat ik dit heb mogen mee maken !

Dit waren kort wat hightlights van mijn reis, wat natuurlijk nog lang niet te meten is naar alles wat ik heb gezien en gedaan.

Ondertussen ben ik in Thailand, last destination :(.
Eergisteren heb ik Wendy weer ontmoet en haar reismaatje Charlotte. We hebben twee super relaxte en gezelllige dagen met z'n drieen gehad in Hua Hin.

Ik blijf hier denk ik lekker doormodderen tot paps en mams komen, want ik heb zo enorm veel gereist de laatste twee maand, dat ik helemaal gelukkig ben met het strand op 5 minuten. Nog 4 daagjes en dan komen ze al! Gezellie!

En tja.. ook het einde komt daarmee in zicht. Ik heb natuurlijk super veel zien om iedereen te zien, maar moet ook bekennen dat ik nog wel een half jaartje zou willen blijven. Maar aan alles komt een eind en ik heb geweldige herinneringen aan deze geweldige reis. Ook hebben mijn vriendinnetjes en familie alweer leuke dingen voor me in de planning, dus Nederland, ik ben er weer klaar voor!

Tot snel allemaal (en sorry voor dit warrige verslag..)!



  • 03 Februari 2014 - 09:21

    Annemiek:

    Leuk om te lezen San, behalve dat stukje van die nare man.... Geniet er nog van een paar weken.

    Kus

  • 03 Februari 2014 - 14:44

    Geke:

    Hoi San,

    Wat een avonturen, geweldig.
    Wat ik ook zo leuk vind is dat je met de locale bevolking contact zoekt. Hele mooie ervaringen.
    Straks heel veel plezier met paps en mams, zij kijken zich vast de ogen uit.
    Geniet vh laatste maandje.
    Liefs:Albert en Geke

  • 03 Februari 2014 - 18:29

    Henny (mama2):

    Hey Sanne,

    Wat een heerlijk verhaal weer, (op enkele dingen na) Maar het was/is fijn om weer wat van je te lezen!!
    Wat een heerlijke ervaring en geniet nog even de laatste weekjes !!! en natuurlijk met je vader en moeder! Ik hoop dat je je straks snel weer "thuis " voelt hier in het kikkerlandje!
    Hey Sanne nog een heel fijne tijd, geniet nog even en tot snel!!

    liefs uit Ane "De Matels

  • 03 Februari 2014 - 22:03

    Anita Snijders:

    Wat geweldig om dit weer te lezen. Heel veel plezier nog! Groet Anita Snijders

  • 22 Februari 2014 - 17:28

    Gerrie (moeder Van Claudia):

    Hallo Sanne,

    Eindelijk een keer een berichtje van mij, ik heb je natuurlijk wel gevolgd. Het is leuk om alles te lezen. Wat een geweldige tijd heb je daar gehad en nog steeds! Vind het knap dat je ook alleen rond getrokken hebt! Dat deed ik je niet na. Wat gaat de tijd toch snel! Volgende week ben je alweer in ons koude kikkerlandje!? En wat leuk dat je vader en moeder er nu ook zijn. Als je weer in Nederland bent en je hebt tijd kom dan gauw een bakkie doen! Geniet nog van je laatste paar dagen daar!

    Groetjes, Gerrie en Henry.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Hua Hin

Backpacken in Azië

Leven, ervaren en genieten.

Recente Reisverslagen:

03 Februari 2014

Last but not least

20 December 2013

Are you married?

17 November 2013

The heart of Asia

05 November 2013

Singapore, wereldstad!

21 Oktober 2013

Back to basic
Sanne

Actief sinds 11 Juli 2011
Verslag gelezen: 1118
Totaal aantal bezoekers 10572

Voorgaande reizen:

07 September 2013 - 27 Februari 2014

Backpacken in Azië

07 Augustus 2011 - 22 Augustus 2011

Thiruverkadu

Landen bezocht: